Wewnątrzszkolny System Oceniania,
Klasyfikowania i Promowania Uczniów
Publicznej Szkoły Podstawowej
im. Henryka Sienkiewicza w Wólce
§ 1.
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Wólce.
§ 2
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
§ 3
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia:
2) zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
§ 4
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach w nauce ucznia.
4. Szkolny system oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007r., Statutem Szkoły, Podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego i Programem Szkoły.
1) Szkolne ocenianie:
a) jest procesem służącym ustalaniu osiągnięć uczniów oraz komunikowaniu o nich,
b) wspiera uczniów w ich osobistym rozwoju intelektualnym i moralnym,
c) wdraża procedury służące podwyższaniu trafności oceniania szkolnego.
2) Szkolny system oceniania tworzą: dyrekcja szkoły, nauczyciele, rodzice, uczniowie, środowisko lokalne (radni).
3) Szkolny system oceniania zakłada spójność z systemami przedmiotowymi.
4) Szkolny system oceniania jest procesem dynamicznym, wymagającym opisu (priorytety, cele, zasady, procedury), wdrożenia i ewaluacji (badanie i ocena systemu).
5)Cele uczniów:
a) samoocena własnych osiągnięć,
b) rozpoznawanie stylu uczenia się,
c) porównywanie własnych aspiracji z uzyskiwanymi wynikami,
d) nabywanie świadomości o konieczności prezentowania własnych osiągnięć,
e) podejmowanie prób planowania własnego rozwoju.
6) Cele rodziców:
a) odbieranie czytelnych komunikatów o rozwoju dziecka,
b) porównywanie oferty edukacyjnej szkoły z możliwościami i zainteresowaniami dziecka,
c) współpraca ze szkołą w eliminowaniu trudności dziecka.
7) Cele nauczycieli:
a) tworzenie systemów wymagań przedmiotowych z zachowaniem hierarchiczności oceniania i informowanie o nich uczniów,
b) opracowywanie kryteriów dla przedmiotowych systemów oceniania,
c) diagnozowanie osiągnięć i postępów uczniów poprzez korzystanie z różnorodnych metod ewaluacji,
d) gromadzenie informacji o rozwoju uczniów,
e) przekazywanie informacji o osiągnięciach ucznia w formie oceny uzupełnionej komentarzem (motywującym),
f) modyfikowanie nauczycielskiego systemu dydaktycznego zgodnie z wynikami ewaluacji.
8) Cele dyrekcji szkoły:
a) koordynacja prac związanych z tworzeniem i ewaluacją szkolnego systemu oceniania,
b) stworzenie warunków dla doskonalenia nauczycielskich systemów oceniania,
c) promowanie najlepszych propozycji,
d) promowanie własnej szkoły (np. poprzez informację o osiągnięciach szkoły i in.).
9) Cele środowiska lokalnego:
a) odbieranie informacji o jakości pracy szkoły,
b) promowanie sukcesów szkolnych uczniów,
c) zapewnienie więzi wiedzy szkolnej z istotną dla środowiska wiedzą pozaszkolną.
10) Zasady szkolnego systemu oceniania uwzględniają ponadto:
a) zgodność ze standardami określonymi w podstawie programowej,
b) kryterialność ocen wynikająca z przedmiotowych systemów nauczania,
c) systematyczność w gromadzeniu informacji o uczniu,
d) różnorodność metod oraz form sprawdzania i oceniania,
e) komunikatywność komentarza towarzyszącego ocenie,
f) uznawaniem pierwszeństwa informacji pozytywnej o osiągnięciach ucznia nad ujawnieniem braków,
g) wskazywanie uczniom sposobów w pokonywaniu trudności w zachowaniu i uczeniu się,
h) zachowanie elastyczności w tworzeniu wymagań wobec uczniów o specyfi-cznych trudnościach,
i) jawność ( zakres dostępności dokumentacji ewaluacyjnej dla uczniów, nauczycieli, dyrektora szkoły, rodziców).
§ 5
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Informacje uzyskane od nauczycieli dotyczące obowiązującego zakresu i kryteriów wymagań uczniowie i rodzice (opiekunowie prawni) potwierdzają własnoręcznym podpisem.
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Sposoby informowania rodziców (opiekunów prawnych):
- ogólnoklasowe spotkania - wywiadówki,
- indywidualne spotkania w terminie ustalonym przez nauczycieli (w miarę potrzeb),
- korespondencje w dzienniczku lub zeszycie przedmiotowym wg ustaleń nauczyciela,
- informacje telefoniczne – potwierdzone zapisem w dzienniku lekcyjnym.
- w przypadku zagrożenia ucznia otrzymaniem negatywnej oceny semestralnej, końcowo rocznej oraz o nieklasyfikowaniu nauczyciel i wychowawca informują rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej w terminie nie krótszym niż miesiąc przed datą wystawienia oceny,
- rodzice (prawni opiekunowie) są poinformowani o wszystkich wystawionych ocenach na tydzień przed Radą Klasyfikacyjną.
- trzy, w przypadku zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo, wystawiane systematycznie – średnio jedna ocena na pięć tygodni,
- w przypadku pozostałych zajęć edukacyjnych systematyczna ocena minimum raz w miesiącu.
Oceny muszą być wpisywane do dziennika lekcyjnego na bieżąco.
4.Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
Ocenie podlegają:
1) sprawdziany pisemne wiadomości:
- prace klasowe z omówionego materiału (w postaci wypracowania lub zadań) ,
- dyktanda,
- wystandaryzowane testy sprawdzające wiadomości i umiejętności,
- kartkówki (maksymalnie 15 min.)obejmujące nie więcej niż trzy ostatnie tematy zajęć edukacyjnych,
2) praca ucznia na lekcji:
- odpowiedź ustna,
- aktywność,
- prezentacje,
- współudział w prowadzeniu lekcji (np. referat),
3) samodzielna praca na lekcji ucznia:
- pisemna praca w zeszycie,
- odpowiedź,
- praca projektowa – praktyczna (wytwory pracy ucznia).
4) prace domowe.
5. Zasady ustalania prac pisemnych:
1) Sprawdziany wiadomości (prace klasowe) muszą być zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem po uprzednim powtórzeniu materiału.
2) Nauczyciel nie może przeprowadzić kolejnego sprawdzianu (pracy klasowej), jeśli wcześniej nie oddał i nie omówił wyników poprzedniego.
3) W jednym dniu nie może być więcej niż jedna praca klasowa lub inny sprawdzian wiadomości z danego materiału.
4) W ciągu tygodnia uczniowie mogą pisać 2 sprawdziany pisemne (prace klasowe) obejmujące zakres jednego działu edukacyjnego. Sprawdziany te muszą być zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i wpisem przewidzianego terminu ołówkiem do dziennika.
5) Kartkówki obejmujące 3 ostatnie tematy uczniowie piszą bez wcześniejszego zapowiadania. Kartkówka jest równoznaczna z odpowiedzią ustną.
6) Nie można przeprowadzać pisemnego sprawdzianu pod koniec lekcji z bieżącego materiału.
7) Nauczyciel nie powinien przeprowadzać prac klasowych w ostatnim tygodniu przed terminem zakończenia wystawiania ocen semestralnych/ rocznych.
8) Zapowiedziane sprawdziany nie powinny być bez szczególnie ważnych powodów przekładane. Jeżeli przełożenie sprawdzianu nastąpi z winy uczniów, następne sprawdziany mogą odbyć się bez wcześniejszej zapowiedzi.
9) Ocenioną pracę pisemną uczeń otrzymuje nie później niż 14 dni od dnia jej napisania, w przypadku języka polskiego 21 dni. W sytuacjach losowych dopuszcza się przesunięcie terminu zwrotu prac pisemnych o czas nieobecności nauczyciela.
1) uczeń jest zobowiązany do systematycznego poprawiania negatywnych ocen bieżących (cząstkowych). Oceny negatywne czyli ocenyniedostateczne i przypadki rezygnacji z prac pisemnych uczeń jest zobowiązany poprawić w terminie i na zasadach określonych przez nauczyciela (nie później jednak niż 2 tygodnie od daty jej otrzymania),
2) uczeń poprawia ocenę pisemnie ze sprawdzianu pisemnego i ustnie z odpowiedzi ustnej,
3) uczeń, który uzyskał ocenę niedostateczną za I semestr zobowiązany jest do uzupełnienia poziomu wiedzy i umiejętności w terminie i na zasadach uzgodnionych z nauczycielem przedmiotu,
4) uczeń, który nie uzupełnił poziomu wiedzy i umiejętności (nie poprawił oceny niedostatecznej) z zakresu I semestru nie może otrzymać pozytywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej,
5) uczeń, który chce uzyskać ocenę roczną wyższą od semestralnej o dwa stopnie zobowiązany jest do uzupełnienia poziomu wiedzy i umiejętności niezbędnych na ocenę wyższą w terminie i na zasadach uzgodnionych z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
7. Nagradzanie uczniów:
1) pochwała wychowawcy klasy,
2) pochwała dyrektora szkoły z zawiadomieniem rodziców i całej społeczności szkolnej,
3) list pochwalny Rady Pedagogicznej,
4) nagroda książkowa za bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie,
5) nagroda książkowa za 100% frekwencję,
6) tytuł ,, Najlepszy z najlepszych”
7) Stypendium Naukowe Wójta Gminy Strzałkowo przyznawane najlepszemu uczniowi w szkole,
8) stypendium Rady Ministrów przyznawane wg regulaminu zewnętrznego.
8. Formy pomocy uczniom z trudnościami szkolnymi:
Jeżeli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do:
1) dodatkowej pomocy i oceny postępów w nauce w terminach uzgodnionych z nauczycielem,
2) ma również prawo do pomocy ze strony samorządu klasy lub uczniowskiego w opanowaniu materiału, który sprawia mu trudności,
3) warunkiem udzielenia pomocy jest obecność na zajęciach programowych lub usprawiedliwiona nieobecność i co najmniej dobra ocena zachowania.
§ 6
§ 7
§ 8
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 9
Uwzględniając stan zdrowia ucznia:
Uczeń jest oceniany i klasyfikowany. Stosuje się tutaj wymagania edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń na zajęciach wychowania fizycznego-na podstawie tej opinii.
W wypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych -
uczeń nie uczęszcza na te zajęcia i przez cały okres tego zwolnienia nie jest oceniany. Jeżeli okres zwolnienia uniemożliwia ustalenie śródrocznej, rocznej oceny klasyfikacyjnej, uczeń nie podlega klasyfikacji, natomiast w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „ zwolniona”.
§ 10
§ 11
§ 12
§ 13
Stopień |
Oznaczenie cyfrowe |
Stosowane skróty |
Celujący |
6 |
cel |
Bardzo dobry |
5 |
bdb |
Dobry |
4 |
db |
Dostateczny |
3 |
dst |
Dopuszczający |
2 |
dop |
Niedostateczny |
1 |
ndst |
1) Ustala się następujące wagi, mające na celu uwzględnienie stopnia ważności poszczególnych form pracy:
a) prace klasowe – 35%
b) kartkówki – 20%
c) odpowiedzi ustne – 15%
d) zadania domowe, prowadzenie zeszytu – 10%
e) prace dodatkowe (referaty, projekty) – 10%
f) aktywność na lekcjach – 5%
g) udział w konkursach, olimpiadach – 5%
Ocena klasyfikacyjna wyraża się wzorem:
S = 0,35a + 0,2b + 0,15c + 0.1d + 0,1e + 0,05f + 0,05g
Przy wystawianiu oceny stosuje się następujące reguły zaokrąglania:
S > 5,5 - celujący
5,5 > S > 4,5 - bardzo dobry
4,5 > S > 3,5 - dobry
3,5 > S > 2,5 - dostateczny
2,5 >S > 1,5 - dopuszczający
S < 1,5 - niedostateczny
W przypadku kilku ocen za daną formę pracy, do wzoru wstawia się średnią arytmetyczną uzyskanych ocen.
W przypadku braku oceny za określoną formę pracy, uczeń ma prawo do uzyskania takiej oceny w dodatkowym terminie określonym przez nauczyciela.
Dopuszcza się możliwość modyfikowania systemu wag zgodnie z wymaganiami danych zajęć edukacyjnych.
KRYTERIA OCENIANIA PRAC PISEMNYCH:
100% + zadanie dodatkowe lub 100% - ocena celująca
100% - 91% - ocena bardzo dobra
90% - 76% - ocena dobra
75% - 51% - ocena dostateczna
50% - 31% - ocena dopuszczająca
poniżej 31% - ocena niedostateczna
Dopuszcza się możliwość modyfikowania w/w kryteriów zgodnie z potrzebami danych zajęć edukacyjnych.
WYMAGANIA EDUKACYJNE
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania wykraczające (W) , czyli który:
a) pracował systematycznie z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu,
b) wykonywał wszystkie zadania zaległe, wynikające również z jego ewentualnej absencji,
c) wykazywał się inwencją twórczą, nie czekając na inicjatywę nauczyciela,
d) biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe,
e) sięgał do różnych źródeł informacji,
f) wykazywał się indywidualną pracą wykraczającą poza realizowany program,
g) osiągał wysokie wyniki w konkursach szkolnych - 95% poprawnych odpowiedzi
h) reprezentował szkołę w konkursach przedmiotowych, kwalifikując się do dalszego etapu,
i) wykazywał się dużą systematycznością, zdyscyplinowaniem, pracowitością
j) jest wzorem do naśladowania dla innych.
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające (D), czyli który:
a) pracował systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu
b) wykonywał wszystkie zadania zaległe, wynikające również z jego ewentualnej absencji,
c) wykazywał się wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu zadań, problemów teoretycznych i praktycznych nie schematycznych o znacznym stopniu trudności,
d) posiadał umiejętności dokonywania i uzasadniania uogólnień,
e) charakteryzował się sumiennością, samodyscypliną i znaczącymi postępami w nauce,
f) w zdobywaniu wiedzy potrafił korzystać z różnych źródeł informacji.
3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające (R), czyli który:
a) pracował systematycznie na każdej i w domu,
b) opanował wiadomości umiarkowanie trudne, ale i niezbędne w dalszej nauce,
c) poprawnie stosował wiadomości, rozwiązywał (wykonywał) w większości nietypowe zadania teoretyczne (praktyczne),
d) wykonywał zadania w terminie określonym przez nauczyciela, a także uzupełniał ewentualne braki,
e) wykazywał się samodzielnością, sumiennością i samodyscypliną.
4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe (P), czyli który:
a) pracował w miarę systematycznie i doskonalił w sobie tę cechę,
b) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie podstawowym określonym przez szkolny zespół przedmiotowy,
c) umiał zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania według poznanego wzorca
d) potrafił wykorzystać je także w sytuacjach pozaszkolnych,
e) opanował głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości.
Warstwa treści podstawowych nie powinna przekraczać 50% treści całego programu.
5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne (K), czyli który:
a) wykazał się znajomością treści całkowicie niezbędnych w dalszym zdobywaniu wiedzy z danego przedmiotu,
b) rozwiązywał (wykonywał) samodzielnie zadania typowe (wyćwiczone na lekcji) o niewielkim stopniu trudności lub przy pomocy nauczyciela,
c) pracował systematycznie w miarę swoich możliwości
d) opanował umiejętności potrzebne w życiu
Wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.
6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej dziedziny edukacyjnej w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tej dziedziny edukacyjnej,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
c) nie pracował na lekcjach i w domu.
§ Szczegółowe kryteria wymagań programowych poszczególnych przedmiotów opracowują komisje przedmiotowe przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
§ Szczegółowe kryteria ocen z poszczególnych dziedzin edukacyjnych w załączeniu.
1) rozwoju poznawczego, w tym zakresie:
a) mówienia i słuchania,
b) czytania i pisania,
c) umiejętności matematycznych,
d) umiejętności przyrodniczych i społecznych,
2) rozwoju artystycznego,
3) rozwoju społeczno – emocjonalnego,
4) rozwoju fizycznego,
5) propozycje działań edukacyjnych .
Ocena - symbol cyfrowy |
Poziom wiadomości i umiejętności |
Ocena bieżąca |
Ocena sprawdzianów |
6 Ocena celująca (cel) |
poziom najwyższy |
Uczeń wykazuje się wiadomościami |
ocenę 6 otrzymuje uczeń, który wykazuje bardzo dobry tok myślenia. Uzyskał 100% + zadanie dodatkowe lub uzyskał 100% wszystkich punktów Komentarz słowny dla ucznia: np.: Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje! |
5 Ocena bardzo dobra (bdb) |
poziom wysoki |
Uczeń osiąga doskonałe wyniki, |
ocenę 5 otrzymuje uczeń, który wykazuje bardzo dobry tok myślenia. Uzyskał 100% - 91% wszystkich punktów . Komentarz słowny dla ucznia: np.: Osiągasz doskonałe wyniki. Należą Ci się gratulacje! |
4 Ocena dobra (db) |
poziom średni |
Uczeń pracuje samodzielnie, sprawnie korzysta ze zdobytych wiadomości w typowych sytuacjach, rozwiązuje w praktyce typowe zadania i problemy, a wskazane błędy potrafi poprawić.
|
ocenę 4 otrzymuje uczeń, który wykonał pracę samodzielnie i popełnił niewielką ilość błędów. Uczeń musi uzyskać 90 - 76% wszystkich punktów. Komentarz słowny dla ucznia: np.: Pracujesz bardzo dobrze. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj! |
3 Ocena dostateczna (dst) |
poziom dostateczny |
Uczeń stosuje zdobyte wiadomości
|
ocenę 3 otrzymuje uczeń, który wykonał pracę przy niewielkiej pomocy nauczyciela. Uczeń musi uzyskać 75 - 51 % wszystkich punktów. Komentarz słowny dla ucznia: np.: Dobrze pracujesz, ale stać cię, by było na więcej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace – będziesz osiągać jeszcze lepsze wyniki. |
2 Ocena dopuszczająca (dop) |
poziom niski |
Uczeń przyswoił część wiadomości
|
ocenę 2 uzyskuje uczeń, który popełnia liczne błędy, potrzebuje pomocy nauczyciela. Uczeń musi uzyskać 50 - 31% wszystkich punktów. Komentarz słowny dla ucznia: np.: Pracuj uważniej! Pomyśl!, Pracujesz, ale popełniasz dużo błędów. Musisz uważniej pracować. Włóż więcej wysiłku w pracę. Korzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców. |
1 Ocena niedostateczna (ndst) |
poziom bardzo niski |
Uczeń ma duże problemy |
ocenę 1 uzyskuje uczeń, który popełnia liczne błędy, nie radzi sobie z wykonywaniem wielu zadań, niezbędna jest mu pomoc nauczyciela. W sprawdzianie uzyskuje 30 - 0% wszystkich punktów. Komentarz słowny dla ucznia: np.: |
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów przyjmuje formę:
§ pisemną – w klasie I, II, III wyrażoną stopniem (od 1 do 6 wpisaną do dziennika lekcyjnego),
§ werbalną – ustne wyrażanie zdania akceptacji przez nauczyciela i kolegów podczas zajęć.
Ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie podczas wielokierunkowej działalności ucznia. Sposób oceniania jest adekwatny do danego rodzaju działań.
5. Ocena semestralna i końcowo roczna jest oceną opisową zawierającą informacje dotyczące:
1) postępów w nauce i efektów jego pracy,
2) napotykanych przez niego trudności w realizacji do możliwości i wymagań edukacyjnych,
3) potrzeb rozwojowych ucznia,
4) nauczycielskich propozycji konkretnych działań pomocnych w pokonywaniu trudności przez ucznia.
7. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi, a oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 12
OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW w klasach I-III
h) udział w pracach na rzecz szkoły i klasy.
1) Roczna ocena zachowania w klasach I-III ma charakter opisowy.
2) Ocenę ustala nauczyciel - wychowawca uwzględniając :
- opinię innych nauczycieli uczących ucznia,
- opinię niedydaktycznych pracowników szkoły,
- opinię kolegów i koleżanek,
- samoocenę ucznia.
3) Przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć edukacyjnych w klasie, jak i poza nią.
4) Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
- oceny z zajęć edukacyjnych,
- promocje do klasy programowo wyższej.
Ustala się następującą symbolikę i skalę bieżącego oceniania zachowania:
A - uczeń reprezentuje postawę wzorową
B – uczeń reprezentuje postawę bardzo dobrą
C – uczeń reprezentuje postawę dobrą
D – uczeń reprezentuje postawę niewłaściwą
5) Kryteria oceny bieżącej zachowania:
A – Uczeń bardzo sumiennie przygotowuje się do zajęć, często podejmuje zadania dodatkowe. Nie opuszcza zajęć szkolnych, a sporadyczne nieobecności ma zawsze usprawiedliwione. Zawsze uzupełnia braki wynikające z nieobecności. Zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników, nigdy nie używa 'brzydkich słów". Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest zawsze koleżeński. Nigdy nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Nigdy się nie spóźnia na zajęcia. Wzorowo zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zawsze dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
B – Uczeń jest zawsze przygotowany do zajęć. Ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności i uzupełnia braki z nimi związane. Najczęściej zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia. Bez zastrzeżeń zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje np. dyżurnego. Dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
C – Uczeń zazwyczaj jest dobrze przygotowany do zajęć, a jego nieobecności są zazwyczaj usprawiedliwione Zwykle zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad bezpieczeństwa, ale poprawia swoje zachowanie po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle jest koleżeński. Zdarza mu się brać udział w bójkach, kłótniach i sporach. Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia większych trudności podczas wycieczek, wyjść i zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zwykle dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
D – Uczeń bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć. Jego nieobecności są często nieusprawiedliwione .Uczeń niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do dorosłych osób i rówieśników, używa wulgaryzmów. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w kłótniach, bójkach i sporach. Nagminnie spóźnia się na zajęcia. Sprawia kłopoty wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć szkolnych. Nie wywiązuje się z powierzonych mu funkcji, np. dyżurnego. Niszczy i nie szanuje mienia własnego, cudzego i szkolnego. Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w miejscu pracy.
6) W ramach oceniania bieżącego nauczyciel obserwuje ucznia. Ewentualne uwagi odnotowuje w zeszycie korespondencji. Pod koniec każdego miesiąca nauczyciel ocenia zachowanie ucznia stosując w/w symbole, co odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW w klasach IV-VI
2. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od kl. IV szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:
1) wzorowe
2) bardzo dobre
3) dobre
4) poprawne
5) nieodpowiednie
6) naganne.
Zachowanie ucznia określa się w siedmiu obszarach. Nauczyciel wybiera w kolejnych kategoriach jeden spośród pięciu sposobów zapisów-ten, który najbardziej charakteryzuje ucznia. Tym samym przyznaje uczniowi określoną liczbę punktów. Brana jest również pod uwagę samoocena ucznia jak i opinia zespołu klasowego.
A) Wywiązuje się z obowiązków ucznia.
4 pkt. - Uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych, co owocuje sukcesami naukowymi, sportowymi lub w innych dziedzinach, potwierdzonych dyplomami lub świadectwami. Zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, zawsze dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
3 pkt. - Uczestniczy w zajęciach szkolnych co pozwala mu osiągnąć wyjątkowo
wysoki poziom wiedzy w zakresie wybranych przez niego przedmiotów objętychszkolnym programem nauczania. Zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, zazwyczaj zawsze dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
2 pkt. - Sporadycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych, rozszerza wiedzę tylko
po to, aby zapewnić sobie dobre stopnie. Rzadko dotrzymuje ustalonych
terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
1 pkt. - Nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskanie
przeciętnych do jego możliwości wyników. Często nie dotrzymuje ustalonych
terminów, niechętnie wykonuje powierzone mu zadania.
0 pkt. - Nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby
przeciętnych wyników. Zazwyczaj nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie
wykonuje powierzonych mu zadań.
B) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
4 pkt. - Jest uczciwy, reaguje na dostrzeżone objawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, jest tolerancyjny dla postaw i poglądów innych. 3 pkt. –Postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone objawy zła, stara się nie uchybiać godności własnych i innych osób, jest zazwyczaj tolerancyjny.
2 pkt. – Kilka razy nie postąpił zgodnie z międzyludzką zasadą uczciwości w stosunkach międzyludzkich lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, potrafi być mało tolerancyjny.
1 pkt. – Często nie przestrzega zasad uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła nie ma skłonności do poszanowania godności innych, nie jest tolerancyjny.
0 pkt. – Postępuje za zwyczaj sprzecznie z zasadą uczciwości, jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności innych ludzi, jest agresywny w stosunku do osób o innych poglądach.
C) Dbałość o honor i tradycje szkoły.
4 pkt. – Zna i zawsze z szacunkiem odnosi się do symboli i tradycji naszej szkoły. W czasie uroczystości wykazuje postawę godną ucznia Szkoły im. Henryka Sienkiewicza. Reaguje na nieodpowiednie zachowanie swoich kolegów.
3 pkt. - Zna i zawsze z szacunkiem odnosi się do symboli i tradycji naszej szkoły. W czasie uroczystości szkolnych stara się wykazywać postawę godną ucznia Szkoły im. Henryka Sienkiewicza, ale nie reaguje na nieodpowiednie zachowanie swoich kolegów.
2 pkt. – Zna, ale nie zawsze z szacunkiem odnosi się do symboli i tradycji naszej szkoły.
W czasie uroczystości nie zawsze wykazuje postawę godną ucznia Szkoły im. Henryka Sienkiewicza.
1 pkt. - Zna, ale nie odnosi się z szacunkiem do symboli i tradycji naszej szkoły.
W czasie uroczystości szkolnych nauczyciele muszą zwracać mu uwagę i prosić o stosowne zachowanie.
0 pkt. - Nie zna i nie odnosi się z szacunkiem do symboli i tradycji naszej szkoły.
W czasie uroczystości szkolnych często nie reaguje na uwagi nauczyciela i prośby o stosowne zachowanie się.
D) Dbałość o piękno mowy ojczystej.
4 pkt. – Dba o kulturę języka ojczystego na co dzień. Nigdy nie używa wulgaryzmów i reaguje na przejawy ,, kaleczenia” mowy ojczystej przez swoich kolegów.
3 pkt. – Dba o kulturę języka ojczystego na co dzień. Nigdy nie używa wulgaryzmów ale nie reaguje na przejawy ,, kaleczenia” mowy ojczystej przez swoich kolegów.
2 pkt. – Dba o kulturę języka ojczystego na zajęciach edukacyjnych i w czasie rozmów z osobami dorosłymi, gdy zależy mu na dobrej ocenie i opinii. Nigdy nie używa wulgaryzmów ale nie reaguje na przejawy ,, kaleczenia” mowy ojczystej przez swoich kolegów.
1 pkt. – Rzadko dba o kulturę języka ojczystego na co dzień. Czasem popisuje się przed kolegami znajomością wulgarnych słów.
0 pkt. - Nie dba o kulturę języka ojczystego na zajęciach edukacyjnych i w czasie rozmów z osobami dorosłymi. Często w rozmowie z kolegami posługuje się wulgaryzmami.
E) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych.
4 pkt. – Dba o estetyczny wygląd klasy i szkoły na co dzień, zawsze reaguje na przejawy wandalizmu swoich kolegów. Dba o higienę i wygląd zewnętrzny. Nie sięga po używki. Potrafi bronić swoich poglądów na temat zdrowego trybu życia przed kolegami.
3 pkt. – Dba o estetyczny wygląd klasy i szkoły na co dzień, ale nie zawsze reaguje na przejawy wandalizmu swoich kolegów, czasami naprawi sprzęt szkolny. Dba o higienę i wygląd zewnętrzny. Nie sięga po używki, ale nie broni swoich poglądów na temat zdrowego stylu życia przed kolegami.
2 pkt. – Na prośbę nauczyciela wykona pracę na rzecz klasy, ale zrobi to żeby zapewnić sobie potrzebne punkty. Sporadycznie należało mu zwrócić uwagę dotyczącą jego wyglądu zewnętrznego. Nie sięga po używki.
1 pkt. – Nie niszczy mienia szkoły, ale też nie jest zainteresowany estetycznym wyglądem klasy i szkoły. Nie dba o swój wygląd i higienę, ale reaguje na zwrócone mu uwagi. Nie sięga po używki.
0 pkt. - Niszczy mienie klasy lub szkoły, nie reaguje na polecenia nauczyciela o naprawę zniszczonego sprzętu. Bardzo często ubrany jest niestosownie i nie dba o higienę, nie reaguje na zwrócone uwagi.
F) Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
4 pkt. – Jest zawsze taktowny, a jego postawa nacechowana jest życzliwością do otoczenia.
3 pkt. – Jest zawsze taktowny i życzliwie usposobiony.
2 pkt. – Zachował się nie taktownie lub nie zapanował nad emocjami.
1 pkt. – Często bywa nie taktowny, czasami używa wulgaryzmów.
0 pkt. – Zwykle jest nietaktowny, jest agresywny, używa wulgaryzmów.
G) Okazywanie szacunku innym osobom.
4 pkt. – Zawsze okazuje szacunek osobom starszym, chętnie pomaga osobom będącym w potrzebie.
3 pkt. – Stara się okazywać szacunek osobom starszym, chętnie pomaga osobom będącym w potrzebie, tylko jeśli ktoś inny zwróci mu na to uwagę. Sam raczej nie zauważa potrzeb innych.
2 pkt. – Nie zawsze okazuje szacunek osobom starszym, niechętnie pomaga osobom będącym w potrzebie ale zrobi to by zapewnić sobie potrzebne mu punkty.
1 pkt. – Nie okazuje szacunku osobom starszym, nie pomaga osobom będącym w potrzebie.
0 pkt. – Nie przestrzega żadnych zasad obowiązujących w kontaktach z innymi osobami. Jest złośliwy, ma satysfakcję, gdy ktoś nie może sobie poradzić. Zamiast pomóc, woli zaszkodzić.
H) Frekwencja.
4 pkt. – Nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
3 pkt. – Ma nie więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
2 pkt. - Bez usprawiedliwienia opuścił nie więcej niż 10 godzin.
1 pkt. – Często spóźnia się lub opuszcza lekcje baz usprawiedliwienia.
0 pkt. – Nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia.
Wytyczne do ustalenia oceny.
Oceny wystawia się według następujących zasad:
1. Uczeń, który w dwóch przypadkach otrzymał 0 punktów, nie może mieć wyższej oceny niż odpowiednia.
2. Uczeń, który choć w jednym przypadku otrzymał 1 punkt nie może mieć wyższej oceny, niż dobra.
Limit punktów na daną ocenę.
Wzorowe - 32 – 29 100% - 91%
Bardzo dobre - 28 -25 90% - 76%
Dobre - 24 – 17 75% - 51%
Poprawne - 17 – 11 50% - 34%
Nieodpowiednie -
10 – 6 33% - 16 %
Naganne - 5 – 0 15% - 0%
SAMOOCENA ZACHOWANIA UCZNIA
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
Uczniowie zbierają dla siebie pozytywne punkty i przedstawiają je wychowawcy przed wystawieniem oceny zachowania.
Uczeń wybiera w kolejnych kategoriach jeden spośród pięciu poszczególnych zapisów-ten, który najbardziej charakteryzuje go. Tym samym przyznaje sobie określoną liczbę punktów.
A) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
4 pkt. -Uczestniczę w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych, co owocuje sukcesami naukowymi, sportowymi lub w innych dziedzinach, potwierdzonych dyplomami lub świadectwami. Zawsze dotrzymuję ustalonych terminów, zawsze dobrze wywiązuję sięz powierzonych mi zadań.
3pkt. - Uczestniczę w zajęciach szkolnych co pozwala mi osiągnąć wyjątkowo
wysokipoziom wiedzy w zakresie wybranych przeze mnie przedmiotów objętych
szkolnymprogramem nauczania. Zwykle dotrzymuję ustalonych terminów,
zazwyczaj zawszedobrze wywiązuję się z powierzonych mi zadań.
2 pkt. - Sporadycznie uczestniczę w zajęciach szkolnych, rozszerzam wiedzę
tylko po toaby zapewnić sobie dobre stopni. Rzadko dotrzymuję ustalonych
terminów lub niezbytdobrze wywiązuję się z powierzonych mi zadań.
1 pkt. - Nie jestem zainteresowany(a) samorozwojem, satysfakcjonuje mnie
uzyskanie przeciętnych do moich możliwości wyników. Często nie dotrzymuję
ustalonychterminów i niezbyt dobrze wywiązuję się z powierzonych mi zadań.
0 pkt. - Nie jestem zainteresowany(a) samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby
przeciętnych wyników. Zazwyczaj nie dotrzymuję ustalonych terminów, nie
wykonujępowierzonych mi zadań.
B) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
4 pkt. - Jestem uczciwy(a), reaguję na dostrzeżone objawy zła, szanuję godność osobistą własną i innych osób, jestem tolerancyjny(a) dla postaw i poglądów innych.
3 pkt. –Postępuję uczciwie, reaguję na dostrzeżone objawy zła, staram się nie uchybiać godności własnej i innych osób, jestem zazwyczaj tolerancyjny(a).
2 pkt. – Kilka razy nie postąpiłem(a) zgodnie z międzyludzką zasadą uczciwości w stosunkach międzyludzkich lub nie zareagowałem(a) na ewidentny przejaw zła, potrafię być mało tolerancyjny(a).
1 pkt. – Często nie przestrzegam zasad uczciwości, zwykle nie reaguję na przejawy zła nie mam skłonności do poszanowania godności innych, nie jestem tolerancyjny(a).
0 pkt. – Postępuję za zwyczaj sprzecznie z zasadą uczciwości, jestem obojętny(a) wobec przejawów zła, nie szanuję godności innych ludzi, jestem agresywny(a) w stosunku do osób o innych poglądach.
C) Dbałość o honor i tradycje szkoły.
4 pkt. – Znam i zawsze z szacunkiem odnoszę się do symboli i tradycji naszej szkoły. W czasie uroczystości wykazuję postawę godną ucznia Szkoły im. Henryka Sienkiewicza. Reaguję na nieodpowiednie zachowanie moich kolegów.
3 pkt. - Znam i zawsze z szacunkiem odnoszę się do symboli i tradycji naszej szkoły. W czasie uroczystości szkolnych staram się wykazywać postawę godną ucznia Szkoły im. Henryka Sienkiewicza, ale nie reaguję na nieodpowiednie zachowanie moich kolegów.
2 pkt. – Znam, ale nie zawsze z szacunkiem odnoszę się do symboli i tradycji naszej szkoły.
W czasie uroczystości nie zawsze wykazuję postawę godną ucznia Szkoły im. Henryka Sienkiewicza.
1 pkt. - Znam, ale nie odnoszę się z szacunkiem do symboli i tradycji naszej szkoły.
W czasie uroczystości szkolnych nauczyciele muszą zwracać mi uwagę i prosić o stosowne zachowanie.
0 pkt. - Nie znam i nie odnoszę się z szacunkiem do symboli i tradycji naszej szkoły. W czasie uroczystości szkolnych często nie reaguję na uwagi nauczyciela i prośby o stosowne zachowanie się.
D) Dbałość o piękno mowy ojczystej.
4 pkt. – Dbam o kulturę języka ojczystego na co dzień. Nigdy nie używam wulgaryzmów i reaguję na przejawy ,, kaleczenia” mowy ojczystej przez moich kolegów.
3 pkt. – Dbam o kulturę języka ojczystego na co dzień. Nigdy nie używam wulgaryzmów ale nie reaguję na przejawy ,, kaleczenia” mowy ojczystej przez moich kolegów.
2 pkt. – Dbam o kulturę języka ojczystego na zajęciach edukacyjnych i w czasie rozmów z osobami dorosłymi, gdy zależy mi na dobrej ocenie i opinii. Nigdy nie używam wulgaryzmów ale nie reaguję na przejawy ,, kaleczenia” mowy ojczystej przez moich kolegów.
1 pkt. – Rzadko dbam o kulturę języka ojczystego na co dzień. Czasem popisuję się przed kolegami znajomością wulgarnych słów.
0 pkt. - Nie dbam o kulturę języka ojczystego na zajęciach edukacyjnych i w czasie rozmów z osobami dorosłymi. Często w rozmowie z kolegami posługuję się wulgaryzmami.
E) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych.
4 pkt. – Dbam o estetyczny wygląd klasy i szkoły na co dzień, zawsze reaguję na przejawy wandalizmu moich kolegów. Dbam o higienę i wygląd zewnętrzny. Nie sięgam po używki. Potrafię bronić swoich poglądów na temat zdrowego trybu życia przed kolegami.
3 pkt. – Dbam o estetyczny wygląd klasy i szkoły na co dzień, ale nie zawsze reaguję na przejawy wandalizmu moich kolegów, czasami naprawiam sprzęt szkolny. Dbam o higienę i wygląd zewnętrzny. Nie sięgam po używki, ale nie bronię swoich poglądów na temat zdrowego stylu życia przed kolegami.
2 pkt. – Na prośbę nauczyciela wykonam pracę na rzecz klasy, ale zrobię to żeby zapewnić sobie potrzebne punkty. Sporadycznie należało zwrócić mi uwagę dotyczącą mojego wyglądu zewnętrznego. Nie sięgam po używki.
1 pkt. – Nie niszczę mienia szkoły, ale też nie jestem zainteresowany(a) estetycznym wyglądem klasy i szkoły. Nie dbam o swój wygląd i higienę, ale reaguję na zwrócone mi uwagi. Nie sięgam po używki.
0 pkt. - Niszczę mienie klasy lub szkoły, nie reaguję na polecenia nauczyciela o naprawę zniszczonego sprzętu. Bardzo często jestem ubrany(a) niestosownie i nie dbam o higienę, nie reaguję na zwrócone uwagi.
F) Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
4 pkt. – Jestem zawsze taktowny(a), a moja postawa nacechowana jest życzliwością do otoczenia.
3 pkt. – Jestem zawsze taktowny(a) i życzliwie usposobiony(a).
2 pkt. – Zachowuję się nietaktownie lub nie zapanowałem(a) nad emocjami.
1 pkt. – Często bywa nietaktowny(a), czasami używam wulgaryzmów.
0 pkt. – Zwykle jestem nietaktowny(a), jestem agresywny(a), używam wulgaryzmów.
G) Okazywanie szacunku innym osobom.
4 pkt. – Zawsze okazuję szacunek osobom starszym, chętnie pomagam osobom będącym w potrzebie.
3 pkt. – Staram się okazywać szacunek osobom starszym, chętnie pomagam osobom będącym w potrzebie, tylko jeśli ktoś inny zwróci mu na to uwagę. Sam(a) raczej nie zauważam potrzeb innych.
2 pkt. – Nie zawsze okazuję szacunek osobom starszym, niechętnie pomagam osobom będącym w potrzebie ale zrobię to by zapewnić sobie potrzebne mi punkty.
1 pkt. – Nie okazuję szacunku osobom starszym, nie pomagam osobom będącym w potrzebie.
0 pkt. – Nie przestrzegam żadnych zasad obowiązujących w kontaktach z innymi osobami. Jestem złośliwy(a), mam satysfakcję, gdy ktoś nie może sobie poradzić. Zamiast pomóc, wolę zaszkodzić.
H) Frekwencja.
4 pkt. – Nie mam nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
3 pkt. – Mam nie więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
2 pkt. - Bez usprawiedliwienia opuściłem (łam) nie więcej niż 10 godzin.
1 pkt. – Często spóźniam się lub opuszczam lekcje baz usprawiedliwienia.
0 pkt. – Nagminnie spóźniam się lub opuszczam lekcje bez usprawiedliwienia.
3. W klasach I - III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 14
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 15
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu co najmniej 50% nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) RP może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
7.Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
9.Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
1) imiona i nazwiska nauczycieli – skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 16
§ 17
a) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych -przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów;
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f) przedstawiciel rady rodziców.
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) termin sprawdzianu,
b) zadania (pytania) sprawdzające,
c) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
2) przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocen ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 18
§ 19
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin egzaminu poprawkowego,
3) pytania egzaminacyjne,
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
7.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
8.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
9.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 20
1. Uczeń kończy szkołę :
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej,
2) ponadto przystąpił do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki szkoły podstawowej, wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły.
§ 21
EWALUACJA
- uczniów (ankieta, skrzynka pytań, dyskusje na godzinach do dyspozycji wychowawcy, zebraniach samorządu uczniowskiego),
- rodziców (ankiety, dyskusje, wnioski na zebraniach)
- nauczycieli.
Sprawy nieuregulowane w niniejszym dokumencie rozpatruje Rada Pedagogiczna na swoich posiedzeniach plenarnych a zatwierdza Dyrektor Szkoły.
Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania wchodzi w życie w roku szkolnym 2014/15, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców.
Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania został
zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu ....................................